Svanemærket: 30 år og mere aktuelt end nogensinde

30 år er ingen alder. Heller ikke for Nordens officielle miljømærke, Svanemærket, som er mere populært og aktuelt end nogensinde før. Miljøminister Lea Wermelin er i dag med til at fejre Svanemærkets fødselsdag.

Svanemærket 30 år på smukt naturfoto

Hele 95 procent af danskerne kender Svanemærket. Og tilliden er stor; ifølge en ny forbrugerundersøgelse, som IPSOS* har foretaget for Nordisk Miljømærkning, siger 76 procent af danskerne, at de har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når det er svanemærket.  

- Vi skal væk fra en brug-og-smid-væk-kultur. Det vi køber, skal holde længere, kunne repareres, og i sidste ende genanvendes i nye produkter. Her gør miljømærkerne det nemt at vælge blandt de miljømæssigt bedste varer af god kvalitet – og derfor er det også positivt, at mere end 6 ud af 10 danskere ser efter Svanemærket, når de køber ind, siger miljøminister Lea Wermelin.

Siden Nordisk Ministerråd i 1989 stiftede Svanemærket, er der kommet over 60 produktgrupper, som har mærket. Samtidig er antallet af svanemærkede varer steget kraftigt de seneste år. Alene i Danmark er udbuddet af produkter og services med Svanemærket de seneste fem år mere end fordoblet – fra 7.500 produkter i 2014 til over 16.000 produkter i dag. Samme udvikling gør sig gældende for EU's miljømærke (Blomsten), som er vokset fra lidt over 1.000 produkter i 2014 til mere end 4.500 produkter i 2019.

Det er både offentlige indkøbere, private virksomheder og forbrugerne, der i stigende grad efterspørger miljømærkede varer med de to mærker. Flere og flere offentlige indkøbere stiller krav om miljømærkerne i udbud – og flere har en politik for miljømærkede indkøb. Tilsvarende har virksomheder og forbrugere fået øjnene op for Svanemærket og EU-Blomsten. 

- Udviklingen vidner om, at mange danske virksomheder er godt rustet til at skubbe Danmark i en mere bæredygtig retning, og at der er god forretning i at tænke miljø helt ind i kernen af sin virksomhed. For hvis ikke der var en stigende efterspørgsel både herhjemme og i udlandet efter produkter med Svanemærket og EU-Blomsten, ville udbuddet næppe være steget så markant, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark. 

Selv om Svanemærket nu runder 30 år, er det mere aktuelt end nogensinde. Det skyldes bl.a., at det er med til at fremme cirkulær økonomi og bidrager til FN’s verdensmål. Især mål 12, bæredygtigt forbrug og produktion, som er det verdensmål, Danmark i dag er længst fra at indfri. Svanemærket er med til at reducere klimabelastningen; både ved at begrænse energiforbrug og ved at fremme cirkulær økonomi og brugen af vedvarende energi. 

- Svanemærket har mange års erfaring med at drive en bæredygtig udvikling. Og med at udvikle relevante produktspecifikke og absolutte krav, hvor hele produktets livscyklus er med i vurderingen, og hvor kravene løbende strammes på baggrund af ny viden, nye teknologier og udviklingen i markedet. På den måde er Svanemærket i høj grad på forkant med nogle af tidens vigtigste dagsordener, og derfor tror jeg på, at dets popularitet fortsat vil vokse, siger Søren Kjærsgaard, der er formand for Miljømærkenævnet i Danmark.

FAKTA OM SVANEMÆRKET

  • 95 procent af danskerne kender Svanemærket (YouGov, januar 2019**)
  • 63 procent af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer (YouGov, januar 2019**)
  • Svanemærket findes på mere end 60 forskellige produktgrupper.
  • Udbuddet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på mere end 16.000.
  • Udvalget af svanemærkede produkter er bredt – danskerne kan bl.a. se efter mærket på plejeprodukter og makeup, bagepapir, tekstiler og jeans, legetøj, inde- og udemøbler, byggematerialer og boliger, tryksager, rengøring, hoteller og bilvaskehaller.
*  IPSOS, marts 2019 (Miljømærkning Danmark) ** YouGov, januar 2019 (Miljømærkning Danmark) 

Nyheden er oprindeligt publiceret på Miljø- og Fødevareministeriets hjemmeside