Markedsinvolvering om flere miljømærkede kontorartikler i offentlige indkøbsaftaler

Der var god stemning, stort engagement og interessante dialoger, da København Kommune inviterede leverandører og producenter af kontoartikler samt indkøbere fra andre kommuner til markedsinvolvering om flere miljømærkede kontorartikler i fremtidige indkøbsaftaler.

Stormøde kontorartikler-745x300

Kristian Engsig, administrerende direktør for Penol A/S, fortalte om Penols erfaringer med at få certificeret kontorartikler med Svanemærket - og inspirerede andre producenter til at følge trop.

I samarbejde med Miljømærkning Danmark og brancheforeningen KONPA – og med opbakning fra SKI og Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb (POGI) – inviterede Københavns Kommune den 18. november leverandører, producenter og indkøbere til markedsinvolvering om kontorartikler, udbud, indkøb og miljømærker. Anledningen til markedsinvolveringen var, at Københavns Kommune ønsker flere miljømærkede kontorartikler at vælge imellem, på den forpligtende SKI rammeaftale, som skal i udbud i 2021. Og rammen for dagens møde var allerede sat fra starten, da stormødet blev afholdt på det svanemærkede konferencecenter, Schæffergården.

Deltagerne fik i løbet af dagen rig mulighed for at dele erfaringer. Mange stillede nysgerrige spørgsmål til den kommunale indkøbsproces og -politik samt til miljømærkerne Svanemærket og EU-Blomsten. Dagen bød bl.a. på workshops – også her emmede der af engagement og dialog på tværs af fagligheder. Og netop at skabe involvering og dialog var formålet med dagens stormøde – en pointe, der blev understreget i dagens første oplæg:

”Hvis vi skal gå bæredygtighedens vej, så er det vigtigt, at vi taler sammen. Derfor er det fantastisk med dette initiativ til at føre markedsdialog”, lød det fra dagens oplægsholder, Nanna Krog-Meyer, som er økonomidirektør i Gladsaxe Kommune og del af formandskabet for POGI.



Stor volumen betyder stor betydning for den grønne omstilling

For Københavns Kommune er det en essentiel del af deres indkøbspolitik at sikre, at fremtiden byder på flere miljømærkede kontorartikler. Specialkonsulent i grønne indkøb i Københavns Kommune, Ida Ginsborg, beskrev i sit oplæg, hvordan det offentlige har en stor indkøbsvolumen, som kan have stor betydning for den grønne omstilling:

”Vi i Københavns Kommune tror på, at vi kan bidrage til udviklingen ved at efterspørge flere miljømærkede produkter.  Og ved at lave tidlige markedsinvolveringer håber vi på, at vi kan skabe dynamik og skubbe markedet i en grønnere retning”. 

En af de producenter, der allerede har fået certificeret en række produkter med Svanemærket, er Penol. De inspirerede i deres oplæg andre producenter til at følge trop:

”For Penol har Svanemærket bidraget til nye kunder og et større salg. Derfor har vi helt klart planer om at udvide vores svanemærkede sortiment yderligere”, lød det bl.a. fra Kristian Engsig, administrerende direktør i Penol A/S.


Gode forslag til fremtiden

Som resultat af dagens markedsinvolvering fik stormødets arrangører gode inputs til det videre arbejde. Til SKI lød det bl.a., at de miljømærkede produkter altid skal være synlige i de elektroniske varekataloger, og at der ikke må være modstridende krav i kravspecifikationer. Desuden blev der foreslået at lave en bonusordning, så leverandøren, der vinder kontrakten, får et økonomisk incitament til at sælge de grønne og miljømærkede produkter, der kommer på aftalen. Og der blev taget godt imod dagens inputs:

”Det har været en rig dag, og jeg er blevet klogere på, hvad mit bagland og jeg skal lægge vægt på, når vi indgår fremtidige indkøbsaftaler”, sagde Ida Ginsborg, specialkonsulent i grønne indkøb i Københavns Kommune.

Læs mere om Københavns Kommune ambitiøse indkøbspolitik 2019-2022.

Læs mere om Københavns Kommunes markedsinvolvering

Hent slides fra stormødet her