Klædt på til en bæredygtig fremtid

Svanemærket og EU-Blomsten er stærke redskaber til at fremme cirkulær økonomi og bidrage til FN’s verdensmål – både for producenter, leverandører og for indkøbere. Derfor forventes interessen for mærkerne også at stige yderligere i fremtiden. Det var nogle af de pointer, der blev slået fast på Miljømærkning Danmarks kundeseminar ”Klædt på til en bæredygtig fremtid”.

Seminar Horsens_745x300

Der er stor interesse for Svanemærket og EU-Blomsten på både udbuds- og efterspørgselssiden: Antallet af miljømærkede varer er steget kraftigt de seneste år i hele Norden. Alene i Danmark er udbuddet af miljømærkede produkter og serviceydelser mere end fordoblet på bare 5 år – og der findes i dag mere end forskellige 20.000 miljømærkede produkter på det danske marked.

På efterspørgselssiden viser kendskabstallene, at Svanemærket og EU-Blomsten er stærke værktøjer for virksomheder, der ønsker at kommunikere bæredygtighed. 95 % af danskerne kender nemlig Svanemærket, mens 43 % kender EU-Blomsten. Samtidig siger hele 65 % af de danske forbrugere, at miljømærker er et vigtigt værktøj, når de skal vælge produkter.

Også den offentlige sektor viser øget interesse for miljømærkerne:  I 2018 vidste 91% af de offentlige indkøbere, at udbudsloven giver mulighed for at stile krav om Svanemærket og EU-Blomsten – og mere end hver fjerde, 29 %, stiller allerede krav om mærkerne.

Det var nogle af de stærke facts, der blev fremlagt for mere end 200 deltagere på Miljømærkning Danmarks kundeseminarer ”Klædt på til en bæredygtig fremtid”, som i løbet af efteråret er blevet afviklet på både Sjælland og i Jylland. 

Indkøbere spår lys fremtid for miljømærkerne

Seminaret satte også fokus på, hvilke fremtidige krav leverandører skal forberede sig på. Her var en af pointerne – fra både offentlig og privat indkøber – at interessen for miljømærkerne vil vokse yderligere:

- Vi elsker Svanemærket og EU-Blomsten – de garanterer en skrap og troværdig certificeret miljøstandard. I fremtiden vil vi forøge vores indkøb af miljømærkede produkter, lød det fra Nanna Krog-Meyer, økonomidirektør i Gladsaxe Kommune og en del af formandskabet for Partnerskab for Offentlige Grønne indkøb.  

Samme positive fremtidsmelding lød fra Coop:

- Coop har samlet set det største sortiment af miljømærkede produkter i dagligvarehandlen, og vi vil gerne have flere, sagde Louisa Raith Sørensen, CSR-projektleder hos Coop A/S.

Læs også: Indkøbere vil i fremtiden efterspørge flere miljømærkede produkter

Minister ønsker flere miljømærkede varer

Men det var ikke kun indkøberne, der udtrykte ønske om flere miljømærkede produkter på markedet. Også fra miljøministeren Lea Wermelin lød et ønske om endnu flere miljømærkede produkter. Sammen med ønsket lød der også en generel opfordring om at sikre ansvarligt forbrug og produktion for, at Danmark kan levere på FN’s verdensmål.   

Samtidig beskrev miljøministeren de mange fremmødte virksomheder som rollemodeller og takkede dem for at miljømærke deres produkter med Svanemærket og EU-Blomsten.

Læs også: Svanemærket: 30 år og mere aktuelt end nogensinde

Miljømærkerne har dokumenteret bidrag til verdensmål 12

Mål 12, som handler om ansvarligt forbrug og produktion, er netop det verdensmål, som Svanemærket og EU-Blomsten bidrager rigtig stærkt til:

- Det er oplagt at bruge jeres certificeringer til at positionere jer i forhold til verdensmålene. I har allerede dokumenteret, at I bidrager til mål 12 – det skyldes bl.a., at mærkerne ser på hele livscyklus. Mærkernes krav er skræddersyet til de forskellige produktområder, og det skaber en rigtig stor effekt, når kravene bliver stillet der, hvor de er relevante, forklarede Heidi Bugge fra Miljømærkning Danmark.

Og der er god grund for virksomheder til at sætte fokus på verdensmålene. På seminaret fortalte Stine Junge og Valdemar Christensen fra FN/UNDP om, hvordan virksomheder kan bruge verdensmål som springbræt til at skabe ny forretning – og at verdensmålene rummer et enormt markedspotentiale.

Læs også: Miljømærkerne og FN’s verdensmål.

Firdobling af antallet af miljømærkede varer til at fremme cirkulær økonomi

Også cirkulær økonomi rummer et stort forretningspotentiale. Men det er samtidig en nødvendig indsats, for hvis alle mennesker på kloden skal leve lige så godt som os her i Danmark, kræver det fire jordkloder. Derfor skal vi ændre vores måde at producere og forbruge på. Det fortalte Flemming Besenbacher, professor ved Aarhus Universitet, formand for bl.a. Carlsberg A/S Carlsbergfondet og tidligere formand for Advisory Board for cirkulær økonomi.

Flemming Besenbacher forklarede om vigtigheden i at øge fokus på reduce, reuse, recycle og rethink – og i at få flere miljømærkede produkter, da de med deres livscyklusbaserede fundament også med til at fremme cirkulær økonomi. Her så Flemming Besenbacher gerne en firdobling af antallet af miljømærkede varer inden 2025.

Seminarerne emmede af inspirerende dialoger, god stemning og engagerede deltagere. Og fra Miljømærkning Danmark skal der lyde en stor tak til alle oplægsholdere for at dele deres erfaringer, og deres syn på miljømærkerne som en essentiel del af en bæredygtig fremtid. Ligeledes en stor tak til alle deltagere for at udvise interesse for, hvordan vi i fællesskab får skabt en bæredygtig fremtid.

Læs også: Temaside om cirkulær økonomi